MS v rally a IRC:
MS v rally a IRC
Historie MS v rally se začala psát v roce 1973. V této době rychlostním zkouškám doslova kralovaly vozy Alpine Renault A110 vedle dalších legendárních automobilů jako např. Datsun 240Z, Porsche 911, Fiat Abarth 124 nebo Ford Eskort RS. V roce 1974 na scénu přichází legendární speciál pro rally Lancia Stratos HF pro kterou získali jezdci Sandro Munari, Bjorn Waldegard nebo Markku Alén tři tituly v MS značek a to v letech 1974 až 76. V roce 1978 Lancii nahradil koncernový Fiat 131 Abarth, se kterým v témže roce získal titul M.Alén (ten ještě ovšem nebyl mistrem světa, protože oficiálně se MS jezdců počítá až od roku 1979) a v roce 1980 pak Walter Rohl. Italským vozům v té době konkurovaly hlavně Eskorty RS 1800, kdy tituly v MS jezdců v letech 1979 a 1981 získali B.Waldegard a Ari Vatanen. Revoluce v rallyových soutěžích nastala roku 1979, kdy byly povoleny vozy s pohonem všech čtyř kol a hned následující rok automobilka Audi představila Quattro a již v roce 1981 vyhrálo Audi několik podniků MS. V roce 1982 ovšem ještě vyhrál W.Rohl s vozem Opel Ascona 400 s jednou poháněnou nápravou.
V roce 1983 vzniká legendární skupina B a vznikly první skutečné speciály této skupiny Lancia 037 a Renault 5 Turbo. Tyto vozy se vyznačovaly motorem umístěným před zadní nápravou, který byl ukryt pod ultralehkou umělohmotnou karoserií. Měly stále ještě poháněnou jen zadní nápravu, ale výkon těchto vozů začal prudce vzrůstat. Tým Lancia ještě v roce 1983 získal pohár konstruktérů, ovšem mezi jezdci vyhrál Hannu Mikkola s Quattrem, které bylo ještě homologovaná dle starých předpisů. Od této doby je již jasně předurčena nadvláda vozů s pohonem čtyř kol. V roce 1984 vyhrál Stig Blomqvist s „krátkým“ Quattrem A2 a na scénu v tomto roce přichází Peugeot 205 T16, se kterým následující rok vítězí Timo Salonen. Už v tomto roce se nad béčky začala stahovat mračna, kdy na Korsice zemřel Ital Attilia Bettega a v Argentině těžce havaroval A.Vatanen. Technologický pokrok byl ohromující a výkony vozů se šplhaly k hodnotě 600 koňských sil. Nově homologovaná Lancia S4 dokázala na šotolině akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 3 sekundy a výkony těchto vozů se blížili monopostům F1. Na scéně se objevovala další monstra jako MG Metro 6R4, Ford RS200, Audi Sport Quattro nebo Citroen BX4TC. Pro sk.B byla také mimo jiné homologována Škoda 130LR. Tragédie sk.B začala v roce 1986, kdy došlo k několika tragickým nehodám a poslední hřebíček do rakve sk.B byl zaražen na Korsice, kde tragicky havarovala posádka Henri Toivonen – Sergio Crespo s Lancií S4.
Skupina B se tak stala minulostí a po rychlostních zkouškách MS se od této doby prohánějí vozy sk. A. V letech 1987 až 1991 kralují vozy Lancia Delta HF4WD a Delta Integrale s Juhou Kankunenem a Miki Biasionem, v roce 1990 se mezi ně vklínil pouze Carlos Sainz s Toyotou Celica GT-Four. Toyota poté ovládla šampionát v letech 1991 až 94, kdy s Celinou Turbo 4WD vítězí C.Sainz, J.Kankunen a D.Auriol. V roce 1995 vítězí legenda rellyového sportu Colin McRae se Subaru Impreza.
Od roku 1996 až do roku 1999 nenašel přemožitele Tommi Makinen s vozem Mitsubishi Lancer homologovaným stále ještě pro sk.A, ale to už od roku 1997 vzniká nová skupina vozů WRC, kdy Ford WRCéčkem nahradil Eskorta RS Cosworth, objevila se nová Impreza WRC a na sklonku roku se přidává Toyota s Corollou WRC. V roce 1998 se přidává Seat s Cordobou WRC a následující rok pak Peugeot 206 WRC, Škoda Octavia WRC a Ford s Focusem WRC. Roku 2000 se přidává také Hyundai s Accentem WRC, ale to už kraluje dvěstěšestka od Peugeotu, kdy Marcus Gronholm vítězí v letech 2000 a 2002. V roce 2001 vítězí Richard Burns s Iprezou WRC před C.McRae s Focusem WRC. V tomto roce se v MS objevuje také Citroen Xsara WRC. Roku 2003 se opět dočkalo Subaru, kdy zvítězil Peter Solberg o jediný bod před Seastienem Loebem s Xsarou WRC. Od této doby už kraluje jen Loeb s Xsarou a později, od roku 2007, s Citroenem C4 WRC. Mezi vozy WRC patřil také Peugeot 307, který ovšem nenavázal na úspěchy svého předchůdce, stejně tak Mitsubishi Lancer WRC na „áčkový“ Lancer. Škodovka představila Fabii WRC a Suzuki svou SX4 WRC. Za zmínku stojí jistě také fakt, že v sezóně 2005 za tovární tým Ford startoval Roman Kresta.
V roce 2007 vzniká nový seriál IRC (Intercontinental Rally Challenge) a jako první se jede Safari Rally, kde v rámci IRC vítězí Andrea Navarra s Fiatem Abarth Grande Punto S2000, kdy celkově dojel na třetím místě. V tomto roce se seriálu zúčastní mimo Fiaty také „áčkové“ Lancery a Peugeot 207 S2000 se kterým španěl García získává titul.
Sezóna 2008 je již zcela v režii Peugeotů, kdy obsazují první dvě místa v pořadí Vouilloz a Loix, náš Jan Kopecký s Peugeotem 207 S2000 končí na sedmém místě, kdy se zúčastní jen zlomku ze všech soutěží. V tomto roce se začíná testovat Škoda Fabia S2000, která se představila nejdříve na Rally Bohemia a jako předjezdec pak na Barum Rally Zlín.
V sezóně 2009 se začíná na legendární Rally Monte Carlo, kde Fabia S2000 prožívá svůj debut v IRC a Jan Kopecký ji dováží na čtvrtém místě. Jako druhý pilot Fabie je, týmem Škoda motosport, angažován finský jezdec Juho Haninnen, který vítězí na Rally Rusia, kde první „double“ pro Škodovku podtrhuje svým druhým místem J.Kopecký. Na domácí Barum Rally Zlín Kopecký již vítězí a v obrovské konkurenci, kolem pětadvaceti vozů specifikace S2000, dojíždí na třetím místě druhá Fabia S2000 pilotovaná Hanninenem.
Šampionát IRC se velmi nadějně rozjíždí a nás může těšit to, že jednu z hlavních rolí zde hraje také Škoda Motosport.